Σάββατο 30 Μαρτίου 2013

Η COCA COLA ΘΑ ΣΕΒΑΣΤΕΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΗΡΕΜΙΑ;

Κείμενο: Όμηρος Ταχμαζίδης 
Η έκπληξη: Επικοινωνιακή καταιγίδα από και για τους απεργούς της Coca Cola 3 E στην Θεσσαλονίκη: για πρώτη φορά στα χρονικά απεργιακών κινητοποιήσεων η πολυεθνική αδυνατεί να δώσει «κατεύθυνση» στην ενημέρωση – ευρισκόμαστε ενώπιον εξελίξεων οι οποίες προεικονίζουν πλευρές πολιτικού και κοινωνικού μέλλοντος.

Ήδη από την περυσινή απεργία στην Coca Cola (διάρκειας 43 ημερών!!!) διαφάνηκε ότι η πολυεθνική αδυνατούσε να χειραγωγήσει και να ελέγξει πλήρως τη ροή και το είδος των διαχεόμενων πληροφοριών προς την ευρύτερη κοινωνία και πιο συγκεκριμένα προς το καταναλωτικό κοινό της.

Σήμερα ακόμη και οι απεργοί παρατηρούν σαστισμένοι και αμήχανοι τον ανέλπιστο σύμμαχό τους: τα μέσα μαζικής ενημέρωσης – τα ηλεκτρονικά και κυρίως το Διαδίκτυο , από το οποίο πηγάζει όλη η ροπή του εκτεταμένου ενδιαφέροντος για τη συγκεκριμένη απεργιακή κινητοποίηση.

Αστάθεια: Το Διαδίκτυο πυροδότησε συζητήσεις και στα λεγόμενα «κοινωνικά μέσα» και εξανάγκασε τους υπευθύνους των άλλων ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης να ακολουθήσουν: αίφνης πολλαπλασιάστηκαν οι αναφορές, οι δηλώσεις και οι συνεντεύξεις των εκπροσώπων των απεργών στις τηλεοράσεις και στα ραδιόφωνα – τούτοι με έκδηλη ικανοποίηση εκφράζουν την απορία τους για την τροπή των πραγμάτων υπέρ τους.

Το Διαδίκτυο δημιουργεί «αστάθειες» σε πολλά δεδομένα των κοινωνικών σχέσεων: και από ό,τι φαίνεται και στον τρόπο διεξαγωγής των κοινωνικών αγώνων – όχι ότι δεν υπήρξαν προηγούμενα, αλλά η περίπτωση της Coca Cola Τρία Έψιλον είναι άκρως ιδιάζουσα, διότι πρόκειται για μια εταιρία, η οποία πάντοτε διασφάλιζε τη σιωπή των μέσων με την «αιωρούμενη» υπόσχεση του διαφημιστικού «πακέτου» (οι υπεύθυνοι των μέσων ενημέρωσης δεν έμπαιναν ποτέ στον κόπο να ασχοληθούν με τη συγκεκριμένη εταιρία, εκτός από συγκεκριμένες και περιορισμένες περιπτώσεις, και αποσιωπούσαν τις βασικότερες πτυχές της λειτουργίας της : εύλογες, λοιπόν, οι ανησυχίες, για τους σχεδιαστές της δημόσιας εικόνας της Coca Colα, από τo φαινόμενο της ανοικτής πληροφόρησης λόγω του Διαδικτύου- για αυτό και οι διάφοροι αποπροσανατολιστικοί σχολιασμοί στα άρθρα μου, όπου κάποιοι ή καλύτερα κάποιος προσπαθεί να απαντήσει με έναν αφελή «επικοινωνιακό ανταρτοπόλεμο» και, φυσικά, με προφανείς επιδιώξεις).

Η πολυεθνική φοβάται την ανοικτή δημοσιότητα, όπως… ο διάολος το λιβάνι. Τώρα είναι εκτεθειμένη από όλες τις πλευρές: οι δυνατότητες ελέγχου των διαύλων εκροής ειδήσεων και πληροφόρησης φθίνουν διαρκώς – το Διαδίκτυο αποκαθιστά, σε μεγάλο βαθμό, την πολυφωνία στο ζήτημα της πληροφόρησης. Πρόκειται για έναν πολυδίαυλο με απρόβλεπτες δυνατότητες για τα κοινωνικά κινήματα και τις κοινωνικές οργανώσεις: και όσο περνάει ο καιρός θα γίνεται ακόμη πιο απρόβλεπτος και «ανεξέλεγκτος» – κάθε απεργία σε μια εταιρία σύμβολο, όπως η Coca Cola Τρία Έψιλον, είναι πρώτης τάξεως θέμα για την έκρηξη του ενδιαφέροντος στα κοινωνικά μέσα (οι ανακοινώσεις των απεργών δε διακινούνται μόνο μέσω των μπλογκς, αλλά και μέσω ενός «αόρατου» συστήματος επάλληλων δικτυώσεων διευθύνσεων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου)

Τα στελέχη της πολυεθνικής, μεθυσμένα από την ισχύ του εργοδότη τους, πιάστηκαν αδιάβαστα και τώρα τρέχουν να συμμαζέψουν τα ασυμμάζευτα… Αλλά, από ό,τι φαίνεται, οι απεργοί τους δίδουν μια δεύτερη ευκαιρία!

Η διέξοδος: Η διεύθυνση της πολυεθνικής έχει κάθε λόγο να νοιάζεται για τη δημόσια εικόνα της εταιρίας μιας και η απεργία δημιούργησε κοινωνικούς τριγμούς σε ημέρες από κάθε άποψη «εύφλεκτες»: οι απεργοί έχοντας επίγνωση της κατάστασης και σε ένδειξη καλής θελήσεως ανέστειλαν την απεργία μέχρι την Τρίτη 2 Απριλίου, ημέρα κατά την οποία θα συναντηθούν με την εταιρία και τον εκπρόσωπο του υπουργείου για να βρεθεί μια λύση και να επιστρέψουν οι δύο απολυθέντες στην εργασία τους – τώρα θα φανεί εάν η Coca Cola έχει την ελάχιστη πρόθεση να σεβαστεί την κοινωνική ηρεμία και να αποκαταστήσει την εργασιακή ειρήνη ή αν θα επιλέξει τη σύγκρουση και την κοινωνική αναταραχή.

Αντιγράφω από την ανακοίνωση του σωματείου των εργαζομένων για την προσωρινή «λύση» της απεργίας: «Η αναστολή της απεργίας γίνεται σε πνεύμα καλής θελήσεως με μοναδικό γνώμονα τη διασφάλιση σε βάθος χρόνου της εύρυθμης λειτουργίας της επιχείρησης και με τη βεβαιότητα ότι στην τριμερή θα πρυτανεύσει η λογική, θα ξεπερασθεί η αντιπαράθεση και το κλίμα αντιπαλότητας, θα επικρατήσουν συνθήκες συνεννόησης και εργασιακής ειρήνης και οι δύο απολυμένοι συνάδελφοί μας θα επιστρέψουν στην εργασία τους» - αυτά όσον αφορά τις προθέσεις των εργαζομένων για την τριμερή εταιρίας-υπουργείου- συνδικάτων (η αιτιολογία της αναστολής δείχνει ωριμότητα από την πλευρά τους: «… να πραγματοποιηθεί [σ.σ. η τριμερής] σε ήρεμο περιβάλλον συζήτησης, χωρίς συναισθηματικές φορτίσεις και αντιπαραθέσεις εξ αιτίας της έντασης των τελευταίων ημερών»).

Σημείωση: Για μια πιο σφαιρική πληροφόρηση αναφορικά με την Coca Cola Τρία Έψιλον και τους «προβληματισμούς» μου παραπέμπω στα άρθρα: Όμηρος Ταχμαζίδης, Coca Cola 3 E: προβλέπεται απεργιακή σύγκρουση διαρκείας, Όμηρος Ταχμαζίδης, Η Coca Cola και η χορηγία της υποκρισίας, Όμηρος Ταχμαζίδης, Η κυνική ευαισθησία της Coca Cola, Όμηρος Ταχμαζίδης, Η «κοινωνική προσφορά» και τα αντίδωρα της καταστροφής, Όμηρος Ταχμαζίδης, Η Coca Cola και ο στόλος των απεργοσπαστών, Όμηρος Ταχμαζίδης, Η Coca Cola και ο στόλος των απεργοσπαστών ΙΙ]

[Φιλοσοφική νυκτηγορία: Την Τετάρτη 3 Απριλίου 2013 στις 8.30 μ.μ. ο Όμηρος Ταχμαζίδης θα παρουσιάσει τη δέκατη όγδοη νυκτηγορία στο Καφέ ΓΑΖΙΑ (Καρόλου Ντηλ 22 – Θεσσαλονίκη) με θέμα: «Η φτώχεια υποφέρει, δεν αγωνίζεται»- παγκόσμιο και τοπικό στο φιλόσοφο Ρούντιγκερ Ζαφράνσκι ή «πόση παγκοσμιοποίηση αντέχει ο άνθρωπος;»]

4 σχόλια:

  1. Είναι υποχρέωση και καιρός ποια να σεβαστεί την κοινωνία και λέω κοινωνία γιατί οι εργαζόμενοι που απολύθηκαν είναι μέρος της κοινωνίας που αυτην την εποχή αιμορραγεί.Ας δείξει καλή διάθεση όχι μόνο για τους δύο εργαζόμενους αλλά να κάνει και προσλήψεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η κοκα κολα δεν σεβεται τους καταναλωτες θα σεβαστη τους εργαζομενους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ολα αυτα γινονται για να εχει περισσοτερα κερδη αυτη η κοινωνικη εταιρια πρωτα ο ανθρωπος λεει σε λες τις διαφημισης. Ναι πρωτα ο ανθρωπος γι αυτο προσφερει κοκα κολα απο την βουλγαρια στον ελληνα καταναλωτη.ΠΡΩΤΑ ΤΟ ΚΕΡΔΟΣ και εσυ καταναλωτη πιες βουλγαρικα προιοντα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Θα τους σεβαστεί και τους εργαζόμενους και τους καταναλωτές αν θέλει να σεβαστούν τα προϊόντα της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ