Τετάρτη 25 Απριλίου 2018

Σχεδόν 1 δισ. ευρώ έχασε η λιανική αγορά κρέατος στην κρίση

Στο 1 δισ. ευρώ υπολογίζονται οι απώλειες στη λιανική αγορά κρέατος στα χρόνια της οικονομικής κρίσης με τα νοικοκυριά να μειώνουν τις δαπάνες για κρέας για να τα βγάλουν πέρα.

Την ίδια ώρα περιορίορισαν τα ακριβά κρέατα, όπως τα βοδινά και τα αιγοπρόβεια με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση της εγχώριας παραγωγής κρέατος και την αύξηση των εισαγωγών. Σύμφωνα με τα όσα είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός διευθυντής Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Κρέατος, καθηγητής Ανδρέας Γεωργούδης «από το 2008 μέχρι σήμερα η συνολική δαπάνη για αγορά βοδινού κρέατος στην Ελλάδα υπολογίζουμε ότι μειώθηκε λόγω της κρίσης κατά περίπου 25%, χοιρινού κατά 7,5%, πρόβειου - γίδινου κατά 45% και κοτόπουλου κατά 9%.

Εχει χαθεί ένα δισ. ευρώ από τη λιανική αγορά από το 2008 έως σήμερα, αλλά από το 2013 για το κοτόπουλο και τις αρχές του 2017 για το χοιρινό σημειώνεται κάποια σταθεροποίηση.
Μείωση κατανάλωσης, συρρίκνωση παραγωγής
Η συρρίκνωση της κατανάλωσης στην ελληνική αγορά ήταν ένας από τους παράγοντες που προκάλεσαν μείωση της εγχώριας παραγωγής κρέατος, ενώ αντίθετα αύξηση παρουσίασαν οι εισαγωγές κρέατος, όχι μόνο από τους παραδοσιακούς προμηθευτές της Ελλάδας, τη Γαλλία, την Ολλανδία, τη Γερμανία και την Ιταλία, αλλά και από νέους εμπορικούς "παίκτες", όπως η Πολωνία και η Ρουμανία, που διεκδίκησαν την είσοδό τους στα ψυγεία των ελληνικών σουπερμάρκετ ιδίως μετά το 2015. Πάντως, από τις αρχές του 2017 τείνει να υπάρξει σταδιακά μια σταθεροποίηση.
Καταναλώνουμε 145.000 τόνους βοδινού ετησίως και οι εισαγωγές ανέρχονται σε 99.000 τόνους/Φωτογραφία: PixabayΚαταναλώνουμε 145.000 τόνους βοδινού ετησίως και οι εισαγωγές ανέρχονται σε 99.000 τόνους/Φωτογραφία: Pixabay
Στα 25 ευρώ η μέση εβδομαδιαία δαπάνη για κρέας
Μεγάλη πτώση, της τάξης του 20%, υπολογίζεται ότι υπάρχει στα αλλαντικά. Συνολικά, η μέση εβδομαδιαία κατανάλωση κρέατος ανά νοικοκυριό ανέρχεται στα 25 ευρώ», επισήμανε ο κ.Γεωργούδης, ενώ ερωτηθείς αν η είσοδος χιλιάδων προσφύγων στην Ελλάδα αντισταθμίζει ως  προς την κατανάλωση κρέατος την έξοδο χιλιάδων Ελλήνων από τη χώρα λόγω του brain drain, απαντά:
«Δεν έχουμε ακόμη σαφείς ενδείξεις για κάτι τέτοιο, παρότι έχει ξεκινήσει η συζήτηση για το χαλάλ, ώστε να μπορούμε να έχουμε στην Ελλάδα σφαγές με ειδικό τρόπο, που να απευθύνονται και στον συγκεκριμένο πληθυσμό. Βέβαια, οι μουσουλμάνοι τρώνε κυρίως αιγοπρόβειο κρέας και έχουν προτίμηση στα βαρύτερα σφάγια, της τάξης των 25-30 κιλών, ενώ στην Ελλάδα δεν έχουμε πολλά τέτοια».
Φθηνό εισαγόμενο κρέας από Πολωνία και Ρουμανία
Κατά τον καθηγητή και γενικό διευθυντή της ΕΔΟΚ, οι εξελίξεις στη λιανική αγορά είναι ένας από τους παράγοντες που έχουν επηρεάσει και την εγχώρια παραγωγή, η οποία έχει μειωθεί, ενώ αντίθετα αυξήθηκαν οι εισαγωγές, «γιατί έρχεται φθηνό κρέας απ΄έξω».
Μειωμένες πωλήσεις κατά 9% παρουσίασε και το κοτόπουλο παρά το γεγονός ότι η τιμή του είναι πιο προσιτή από το βοδινό και το αιγοπρόβειο/Φωτογραφία: PixabayΜειωμένες πωλήσεις κατά 9% παρουσίασε και το κοτόπουλο παρά το γεγονός ότι η τιμή του είναι πιο προσιτή από το βοδινό και το αιγοπρόβειο/Φωτογραφία: Pixabay
Εκτός από τους παραδοσιακούς προμηθευτές της Ελλάδας, με πρώτη τη Γαλλία, από το 2015 και μετά ξεκίνησαν περισσότερες εξαγωγές και από την Πολωνία και δευτερευόντως τη Ρουμανία, από όπου το κρέας είναι ακόμη φθηνότερο. 'Ολο αυτό δημιουργεί μεγάλες πιέσεις στην εγχώρια παραγωγή, καθώς τα ελληνικά κρέατα προσπαθούν πλέον «να ανταγωνίζονται τα εισαγόμενα σε φθήνια και αυτό είναι καταστροφή για τους Ελληνες παραγωγούς, που έχουν πολύ μεγαλύτερο κόστος παραγωγής», τόνισε.
Κρέας με ταυτότητα και προϊόντα "γκουρμέ" για τον τουρισμό
«Η αγορά κρέατος στην Ελλάδα ακολούθησε την πορεία της κρίσης. Χρειάζεται να προσπαθήσουμε αφενός μεν να ενισχύσουμε την εγχώρια παραγωγή και αφετέρου να δώσουμε ταυτότητα στο ελληνικό κρέας. Δεν αρκεί να λέμε ελληνικό κρέας, πρέπει η αναφορά αυτή να συνοδεύεται και από μια ταυτότητα, πχ, ποιοτικό ελληνικό κρέας, με προέλευση και ιδιαίτερη κατηγοριοποίηση.
Μεγάλη πτώση, της τάξης του 20%, υπολογίζεται ότι υπάρχει στα αλλαντικά/ Φωτογραφία: PixabayΜεγάλη πτώση, της τάξης του 20%, υπολογίζεται ότι υπάρχει στα αλλαντικά/ Φωτογραφία: Pixabay
Επιπλέον, θα πρέπει να δούμε τις μαζικές καταναλώσεις της τουριστικής αγοράς, όπου μπορούμε να βάλουμε και κάποια προϊόντα γκουρμέ. Δεν υπάρχει ακόμη ανάλογη οργάνωση ώστε να συμβεί κάτι τέτοιο, αλλά η ΕΔΟΚ έχει ήδη ξεκινήσει προσπάθεια να έρθει σε επαφή με φορείς τουριστικών επιχειρήσεων για να δρομολογηθεί σταδιακά κάτι τέτοιο» επισήμανε ο κ. Γεωργούδης, ενώ ιδιαίτερη μνεία έκανε στις ελληνοποιήσεις, που αποτελούν μάστιγα για τους Ελληνες παραγωγούς.
Η τάση που αναδεικνύει το... μενού στο γεύμα Μακρόν-Τραμπ
Ο ίδιος υπενθύμισε ότι κατά την επίσκεψη του Γάλλου Προέδρου Μακρόν στον Ντόναλντ Τραμπ το κυρίως πιάτο είναι αρνί, γεγονός που αναδεικνύει μια διεθνή τάση. "Πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτή την τάση και να ενισχύσουμε την κατανάλωση πρόβειου και γίδινου κρέατος στην Ελλάδα", τόνισε.
Πόσο κρέας καταναλώνουμε και πόσο είναι ελληνικό
Κατά τον κ. Γεωργούδη, η κατανάλωση βόειου κρέατος στην Ελλάδα ανέρχεται σε περίπου 145.000 τόνους ετησίως, οι εισαγωγές σε 99.000 τόνους και οι εξαγωγές είναι μηδενικές, ενώ το ποσοστό αυτάρκειας της ελληνικής αγοράς σε βοδινό προσεγγίζει το 32%.
Στο χοιρινό, οι εισαγωγές φτάνουν στους 209.000 τόνους, οι εξαγωγές στους 5.000, η κατανάλωση στους 312.000 τόνους και η αυτάρκεια στο 35%. Στην περίπτωση του αιγοπρόβειου κρέατος, η αυτάρκεια είναι υψηλή (93%), οι ποσότητες των εισαγωγών/εξαγωγών ανέρχονται σε 13.000 και 4.000 τόνους αντίστοιχα και η κατανάλωση φτάνει τους 147.000 τόνους.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ