Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου 2015

«Πανηγυρική η 35η Τελετή Αποφοίτησης του Mediterranean College»

Πανηγυρικά ολοκληρώθηκε η 35η Τελετή Αποφοίτησης της ακαδημαϊκής χρονιάς 2013-2014 του Mediterranean College. Το Mediterranean College, θέτοντας ως κεντρικό άξονα της τελετής την ανάδειξη της «Αριστείας στην Έρευνα» Ελλήνων που έχουν διακριθεί διεθνώς για το ερευνητικό έργο τους στην Επιστήμη, την Παιδεία και την Κοινωνία, βράβευσε τον Δρα Ευάγγελο Κισκίνη,
τον άνθρωπο που ανακάλυψε το μηχανισμό της παράλυσης από Πλευρική Αμυοτροφική Σκλήρυνση (ALS), καθώς και ένα φάρμακο για τη θεραπεία της ασθένειας, ο οποίος και πραγματοποίησε την κεντρική ομιλία της εκδήλωσης, καθώς και την ερευνητική ομάδα ATLAS (LHC/CERN) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με επικεφαλής τη Δρα Χαρά Πετρίδου, Διευθύντρια του Εργαστηρίου Πυρηνικής Φυσικής και Φυσικής Στοιχειωδών Σωματιδίων στο Τμήμα Φυσικής.
                                                                                                   
Ευάγγελος Κισκίνης, επικεφαλής Εργαστηρίου στο Ερευνητικό Ίδρυμα 3 ALS, επ. καθηγητής Νευρολογίας και Φυσιολογίας: «Ανακαλύψαμε θεραπευτική ουσία για την αντιμετώπιση του ALS, κάνουμε βήματα για αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της παιδικής επιληψίας».

Το Mediterranean College είναι ένας εκπαιδευτικός οργανισμός με περισσότερα από 30 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα. Προσφέρει υψηλής ποιότητας τριτοβάθμια εκπαίδευση, σε συνδυασμό με έντονη φοιτητική ζωή. Το πιο σημαντικό κομμάτι αυτής της φοιτητικής ζωής είναι η επισφράγιση της προσπάθειας των φοιτητών με την απόκτηση ενός ισχυρού πτυχίου, με εξειδικευμένες γνώσεις, που αποτελεί εχέγγυο σε μια ραγδαία εξελισσόμενη τοπική και διεθνή αγορά εργασίας. Η αποφοίτηση αποτελεί για τους φοιτητές το επιστέγασμα και τη δικαίωση των προσπαθειών που έκαναν στη διάρκεια των σπουδών τους και είναι αναπόσπαστο κομμάτι του Mediterranean College. Η τελετή γιορτάζεται με κάθε επισημότητα, σύμφωνα με το τελετουργικό των βρετανικών Πανεπιστημίων, παρουσία εξεχουσών προσωπικοτήτων, γονέων, συγγενών και φίλων των πτυχιούχων.





Η ομιλία του δρος Ευάγγελου Κισκίνη.

Δρ Ευάγγελος Κισκίνης
Assistant Professor ofNeurology and Physiology στο Feinberg Medical School
Head of the 3 ALS Foundation Research Laboratory
Director of the Stem Cell Technologies Facility

Θα σας πω σήμερα λίγα λόγια για τη δική μου πορεία μέχρι στιγμής. Ας ξεκινήσουμε όμως από εσάς, σήμερα είναι η ημέρα της αποφοίτησής σας, σας στέλνω τα θερμά μου συγχαρητήρια. Η μέρα της αποφοίτησης συμβολίζει την ολοκλήρωση μιας προσπάθειας και ταυτόχρονα το ξεκίνημα μιας νέας προσπάθειας, ενός νέου ταξιδιού, αν θέλετε. Το ταξίδι αυτό θα πρέπει να έχει ως στόχο, ως προορισμό, να βρείτε τον δικό σας ρόλο, το δικό σας κάλεσμα και το δικό σας πάθος στον επαγγελματικό τομέα της ζωής σας. Το δικό μου ταξίδι άρχισε πριν από 15 χρόνια περίπου όταν αποφοίτησα από το πανεπιστήμιο του Σάρεϊ στην Αγγλία και η αλήθεια είναι ότι, όταν κι εγώ πετούσα το καπέλο μου στον ουρανό, δεν είχα σαφή εικόνα του τι ήθελα να κάνω στη συνέχεια. Ακολούθησα πιστά το ένστικτό μου και την σοφή συμβουλή δικών μου ανθρώπων και καθηγητών τους οποίους εμπιστευόμουν. Έκανα ένα βασικό πτυχίο μοριακής βιολογίας, αποφάσισα στη συνέχεια να κάνω ένα μεταπτυχιακό στην εξελικτική βιολογία, την οποία έβρισκα ενδιαφέρουσα και στη συνέχεια εμπνεύστηκα από έναν καθηγητή τον οποίο γνώρισα στο πανεπιστήμιο και αποφάσισα να κάνω τη διδακτορική μου διατριβή στη μοριακή βιολογία. Κατά τη διάρκεια της διδακτορικής μου διατριβής έγινε μια μεγάλη ανακάλυψη στον επιστημονικό  μου κλάδο που έπαιξε σημαντικό ρόλο στη συνέχεια της πορείας μου. Συγκεκριμένα ένας ευφυέστατος Ιάπωνας επιστήμονας περιέγραψε για πρώτη φορά πως μπορούμε να μετατρέψουμε ένα οποιοδήποτε κύτταρο σε ένα οποιοδήποτε άλλο. Πήρε ένα κύτταρο του δέρματος, χρησιμοποιώντας κάποιες μοντέρνες μεθόδους μοριακής βιολογίας το επαναπρογαμμάτισε και σχημάτισε ένα εμβρυακό βλαστοκύτταρο. Τα εμβρυακά βλαστοκύτταρα έχουν δύο χαρακτηριστικά: Διαιρούνται απ’ αόριστον, που σημαίνει ότι μπορούμε να φτιάξουμε άπειρα και ότι έχουν τη δυνατότητα να διαφοροποιηθούν σε οποιοδήποτε κύτταρο του ανθρώπινου σώματος. Διότι τα εμβρυακά βλαστοκύτταρα είναι αυτά από τα οποία προερχόμαστε όλοι. Είναι τα κύτταρα τα οποία διαφοροποιούνται σε μυς, σε καρδιά, σε εγκέφαλο, σε μαλλιά κοκ. Αυτή τη επιστημονική ανακάλυψη με ενθουσίασε τόσο που αποφάσισα να αλλάξω την κατεύθυνσή μου και να έρθω στην Αμερική να εξειδικευτώ πάνω στις συγκεκριμένες μεθόδους. Σήμερα η εργαστηριακή μου ομάδα, χρησιμοποιούμε τη συγκεκριμένη μέθοδο, τη μέθοδο επαναπρογραμματισμού, για να μελετήσουμε τα νοσήματα τα οποία προσβάλλουν το νευρικό κεντρικό σύστημα. Τα νευροεκφυλιστικά νοσήματα τα οποία μελετούμε είναι η νόσος του Λου Κέρινγκ, η οποία θα έχει γίνει γνωστή σε πολλούς από εσάς, λόγω του ice bucket challenge που συνεπήρε τον κόσμο το περασμένο καλοκαίρι και είναι επίσης η νόσος που έχει προσβάλει και τον διάσημο φυσικό Στίβεν Χόκινγκ, παράλληλα μελετούμε τη νόσο του Άλτσχάιμερ καθώς και κάποιες παιδικές μορφές επιληψίας. Το πρόβλημα στη μελέτη και την έρευνα των συγκεκριμένων νευροεκφυλιστικών νοσημάτων που ταλαιπωρεί τους ερευνητές εδώ και χρόνια είναι ότι προσβάλλουν όργανα κυτταρικά συστήματα και όργανα τα οποία δεν είναι προσβάσιμα σε έναν ερευνητή, όπως είναι ο εγκέφαλος, η σπονδυλική στήλη κλπ. Είναι δύσκολο για έναν ερευνητή να παρακολουθήσει τι γίνεται μέσα στον εγκέφαλο και μέσα στη σπονδυλική στήλη ενός ασθενή ο οποίος πάσχει από Άλτσχάιμερς ή από Λου Γκέρικγς ή από επιληψία. Και υπάρχουν διάφορες μέθοδοι οι οποίες μας επιτρέπουν να το κάνουμε αυτό, παρόλα αυτά η έρευνα δεν έχει προχωρήσει όσο θα θέλαμε σε ό,τι αφορά τα συγκεκριμένα νοσήματα και δεν υπάρχουν ικανοποιητικές φαρμακευτικές δυνατότητες αντιμετώπισής τους. Αυτό που κάνουμε λοιπόν εμείς, είναι ότι χρησιμοποιούμε τη συγκεκριμένη μέθοδο για να παράγουμε εμβρυακά βλαστοκύτταρα από έναν οποιοδήποτε ασθενή τον οποίο θέλουμε να μελετήσουμε. Αναγνωρίζουμε λοιπόν, τον ασθενή, παίρνουμε ελιτε λίγο από το αίμα του, είτε ένα κομμάτι από το δέρμα του, φτιάχνουμε τα εμβρυακά βλαστοκύτταρα τα οποία ανήκουν στον ίδιο και στη συνέχεια διαφοροποιούμε αυτά τα βλαστοκύτταρα για να σχηματίσουμε και να φτιάξουμε τα νευρικά κύτταρα τα οποία προσβάλλουν τη συγκεκριμένη ασθένεια. Πχ, στη νόσο του Αλτσχάιμερς τα κύτταρα τα οποία αρρωσταίνουν στον εγκέφαλο, είναι τα κύτταρα που  έχουν ως δουλειά να διατηρούν τη μνήμη μας καθώς και την επαφή και τη συνδιαλλαγή με τους άλλους ανθρώπους. Όταν κάποιος πάσχει από Αλτσχάιμερς αυτά τα συγκεκριμένα κύτταρα δυσλειτουργούν. Εμείς λοιπόν με αυτές τις μεθόδους έχουμε τη δυνατότητα να φτιάξουμε αυτά τα νευρικά κύτταρα από έναν ασθενή και συγκρίνοντάς τα με νευρικά κύτταρα από έναν υγιή άνθρωπο, μπορούμε να καταλάβουμε τι πάει στραβά. Και να χρησιμοποιήσουμε φαρμακευτικές ουσίες για να δούμε αν μπορούμε να αντιστρέψουμε την κατάσταση, αν μπορούμε να επαναφέρουμε τη λειτουργία των συγκεκριμένων νευρικών κυττάρων. Αυτή η μέθοδος είναι επαναστατική διότι για πρώτη φορά δίνεται σε ερευνητές η δυνατότητα να έχουν πρόσβαση σε νευρικά κύτταρα ασθενών οι οποίοι πάσχουν αλλά βρίσκονται σε ζωή. Τα τελευταία χρόνια έχουμε εστιάσει την προσπάθειά μας πάνω στη νόσο του ALS και μετά από πολλή προσπάθεια κάναμε δύο σημαντικές παρατηρήσεις. Το πρώτο είναι ότι αναγνωρίσαμε ότι τα νευρικά κύτταρα των συγκεκριμένων ασθενών παρουσιάζουν μια δυσλειτουργία στον τρόπο με τον οποίο μεταφέρουν το ηλεκτρικό ρεύμα, διότι τα νευρικά κύτταρα επικοινωνούν μεταξύ τους χρησιμοποιώντας το ηλεκτρικό ρεύμα και δεύτερο, ανακαλύψαμε μια θεραπευτική ουσία η οποία έχει θεραπευτικές ιδιότητες στο συγκεκριμένο σύστημα το οποίο χρησιμοποιούμε. Και μάλιστα είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς διότι η θεραπευτική ουσία βρίσκεται σε κλινικές εφαρμογές αυτή τη στιγμή στην Αμερική και ευελπιστούμε ότι θα έχει συμβάλλει ουσιαστικά στην αντιμετώπιση της ασθένειας και θα βοηθήσει στην ποιότητα ζωής των συγκεκριμένων ασθενών.
Όσον αφορά την παιδική επιληψία, ο στόχος μας είναι, χρησιμοποιώντας το συγκεκριμένο σύστημα, να αποδείξουμε ότι μπορούμε να προβλέπουμε κατά πόσον μια φαρμακευτική ουσία μπορεί να επιδράσει θετικά ή αρνητικά σε έναν ασθενή. Αν καταφέρουμε να το κάνουμε αυτό, θα έχει πολύ μεγάλη σημασία, διότι το πρόβλημα με τις παιδικές επιληψίες είναι ότι ένας ασθενής περνάει 10 και 15 χρόνια κατά τα οποία οι γιατροί δοκιμάζουν διάφορα φάρμακα χωρίς να ξέρουμε εκ των προτέρων αν ένα φάρμακο θα έχει θετική ή αρνητική επίδραση. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε εμείς είναι να κάνουμε αυτή την πρόβλεψη πετυχημένα, χρησιμοποιώντας τα νευρικά κύτταρα τα οποία θα φτιάξουμε από τον συγκεκριμένο ασθενή και το νευρικό σύστημα το οποίο θα δημιουργήσουμε στη συνέχεια.
Αυτά είχα να πω όσον αφορά τη δουλειά την οποία κάνουμε. Συγχαρητήρια για το συγκεκριμένο σας κατόρθωμα και κλείνοντας να σας πω δυο πράγματα.
Τουλάχιστον στη δική μου πορεία αλλά και στην πορεία πολλών ανθρώπων που γνώρισα στη ζωή μου, έπαιξαν σημαντικό ρόλο τρία στοιχεία: η πολλή και καλή δουλειά, διότι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο η δουλειά πάντα ανταμείβεται, δεύτερον, η πολλή και καλή τύχη, διότι η τύχη παίζει σημαντικό ρόλο σε οτιδήποτε κάνουμε στη ζωή και τρίτον η πολλή υπομονή, διότι καμιά φορά και η τύχη αργεί να έρθει και η καλή δουλειά αργεί να έχει αποτέλεσμα.

Είχα στην τύχη να γνωρίσω ιδιαίτερα έξυπνους, πετυχημένους ανθρώπους στη ζωή. Αν υπάρχει ένα χαρακτηριστικό στοιχείο κοινό σε όλους, είναι ότι έχουν ένα αστείρευτο πάθος και μια αστείρευτη ενέργεια γι’ αυτό το οποίο κάνουν. Σας εύχομαι λοιπόν να βρείτε αυτό το πάθος και να το κάνετε κομμάτι του δικού σας εαυτού.

Συγχαρητήρια, καλή συνέχεια και καλή τύχη.


Η 35η Τελετή Αποφοίτησης του Mediterranean College πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη την Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2015 στο Κινηματοθέατρο Ολύμπιον.
Info: Mediterranean College Θεσσαλονίκη, Εγνατίας 2-4, τηλ.: 2310-287.779, info@medcollege.edu.gr, http://www.medcollege.edu.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ME ΜΙΚΡΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΛΕΓΧΟΥ